Short Stories

Wes op zijn best: gastheerschap in de Watertoren.

Utrecht staat bekend als historische stad. Een stad met typische straatjes, hofjes, kerken, parken en eeuwenoude gebouwen. Op deze kenmerkende plekken lijkt de tijd soms even stil te staan. Zo zijn er in de stad ook zes Watertorens gebouwd. Sommigen worden gebruikt als woning of werkplaats, anderen staan er simpelweg alleen maar mooi te wezen. Daar kan ik zelf heel goed mee leven. De toren op Rotsoord is er zo een. Buiten gebruik, maar beeldig mooi.

Sinds begin oktober is de Watertoren volledig omgetoverd tot een restaurant waar Utrecht trots op mag zijn. Verdeeld over vier niveau’s kan er geborreld, vergaderd en gedineerd worden, met als ‘hoogtepunt’ de nieuw gebouwde glazen verdieping met exclusief uitzicht over de gehele stad. Wes Schreutelkamp, gastheer van WT Urban Café & Kitchen, heet iedereen welkom. Een jonge, ambitieuze en enthousiaste Utrechter die weet waar hij over praat.

Wes is vanaf het eerste moment nauw betrokken bij dit nieuwe pareltje vlakbij Ledig Erf en Station Vaartsche Rijn. Het horecaleven is de geboren Utrechter nooit onbekend geweest: “Mijn ouders startten hun eerste horeca bedrijf toen ik vier was, dus je kunt wel zeggen dat het met de paplepel ingegoten is. De geur van opgedroogd bier en geplette bitterballen waren een van mijn eerste herinneringen. Het gastheerschap, het zorgen voor mensen en het hun naar de zin maken zit er ook al van jongs af aan in. Dat was ook de basis. Het ondernemerschap en leiding geven is er pas veel later in geslopen.”

De kneepjes van het vak

Wes omschrijft zichzelf als een nomade in de Utrechtse horeca. Hij heeft dan ook veel restaurants en cafés op zijn CV staan; onder meer Opoe’s Eethuis, Zussen Lobby Restaurant, restaurant De Rechtbank, Harbour, Podium onder de Dom en Beers & Barrrels.

Na deze tocht werd Wes door de eigenaar van de Watertoren gevraagd om als gastheer aan de slag te gaan. Wes wilde dit maar al te graag en kreeg de kans om zijn eigen team samen te stellen. Hij koos Joost Bergsteijn als chef-kok, een goede vriend en oud-collega van zijn periode bij Podium onder de Dom. Naast Joost werken er in de keuken van WT nog meer oud-collega’s en inmiddels goede vrienden van Wes: “Werken met vrienden is een vloek en een zegen; aan de ene kant weet je precies wat je aan elkaar hebt en aan de andere kant zeg je je vrienden minder snel de waarheid om ze niet te kwetsen. Maar bij WT hebben we een goede balans gevonden met vrienden die een gezamenlijk doel hebben: van WT een daverend succes maken.”

Wat eten we vandaag?

De keuken van WT is Frans-Internationaal. Volgens Wes een vrij breed begrip: “Dat wil zeggen dat de basis in de Franse keuken ligt, maar er invloeden vanuit de hele wereld te vinden zijn op onze menukaart. Joost bedenkt samen met zijn keukenteam de menukaart en ik geef daar mijn mening over. Samen zetten we een koers uit en diepen dat later met het hele team uit.”

En dat mag gerust een succes genoemd worden. Volgens Wes is WT vanaf dag één ontploft: “Wederom een zegen maar ook een vloek;  je moet vanaf dag één op de top van je kunnen presteren, rennen en vliegen. Niet alleen alle recensenten maar vooral heel uit eten gaand Utrecht komt je testen en legt je prestaties onder een vergrootglas (fingers crossed). Maar we zijn er eigenlijk heel goed uit gekomen, zonder kleerscheuren en enorme katers hebben we vrij snel een solide team neer kunnen zetten en gasten blij kunnen maken.”

Voor hard werken heb je naast energie ook inspiratie nodig. Inspiratie om hard te werken, om uit iedere dag, jezelf en anderen het maximale te halen. Wes vindt zijn inspiratie overal. Een credo waar hij heilig in gelooft: “Of je nu op een fish market loopt op de Karimunjawa-eilanden in Indonesië of bij Kimmade op de Mariastraat gaat eten, inspiratie haal ik overal vandaan. Maar als ik iemand mag noemen ga ik voor Leon Mazairac (eigenaar Podium onder de Dom). Hij is één van mijn voorbeelden, vooral op het gebied van productkennis en optimaal gastheerschap.”

Stilstand is achteruitgang

Wes blijft zoals gezegd altijd streven naar verbetering. Tevreden zijn kan immers later nog: “Hongerig als altijd blijven we op jacht gaan naar verbetering en routine om onze gasten keer op keer een leuke, gezellige en vooral culinaire avond te bezorgen.”

Om hier aan vast te houden verwijst Wes graag naar een bekend historisch figuur uit de gastronomie, Jean Anthelme Brillat-Savarin: “Wanneer u gasten ontvangt, bent u verantwoordelijk voor hun geluk en gezondheid zolang zij onder uw zorg staan”. 

Geef een reactie

[instagram-feed]