Mode

Vintage, Food, Vino & Fun: dat is de VinoKilo Market

Bij binnenkomst krijg je een stoffen tas waar je je items tijdens je bezoek in kunt bewaren. Terwijl je tussen de kledingrekken snuffelt, kan je kledingstukken passen en wegen. Ondertussen draaien er rustige beats, verzorgt door DJ’s en is er ook de mogelijkheid om even uit te rusten onder het genot van een kopje koffie of wijntje bij de bar of in de ruime chill area met zitzakken. Ook zijn er lokale foodtrucks waar je snacks en lekkernijen zoals een sloppy joe, pasta of pannenkoeken kunt kopen.

“Vintage, Food, Vino & Fun”, zegt Natalia, hoofdorganisator van de evenementen in Nederland. “VinoKilo is een uniek concept en anders dan andere Vintage Kilo Sales, omdat het niet alleen om de kleding draait. Bij VinoKilo is vintage een onderdeel van het evenement, maar dat is niet het enige waar het om draait.” In Mainz Duitsland is het concept VinoKilo ontstaan. “Bij ons bekijken bezoekers in alle rust vintage items, waarna ze een wijntje drinken, en een hapje eten, terwijl er rustige muziek op de achtergrond speelt. Daarna gaan ze weer verder aan het vintage avontuur en kunnen ze tevreden bij de uitgang hun gekozen items wegen en uitchecken.” Sally, 21 jaar, kwam vandaag naar VinoKilo omdat haar vrienden de muziek verzorgen. “Ik ben eigenlijk niet zo’n shopper, maar ik vind dat vintage winkelen wel een leuk sfeertje heeft. Ik word nooit zo gelukkig van winkelen tijdens de uitverkoop, maar dit vind ik wel gezellig.”

Locatie

Op de zaterdagmiddag snuffelt 36-jarige bezoeker Saskia door de kledingrekken. Ze vertelt me dat ze vaker naar vintage markten gaat, maar dan voornamelijk in Amsterdam. “Normaal ga ik altijd in Amsterdam naar vintage winkeltjes, terwijl ik eigenlijk in Utrecht woon, maar toen zag ik dit evenement via Facebook.” Volgens Natalia hebben ze nu voor Utrecht gekozen omdat het de coolere versie van Amsterdam is. “De vibe en schoonheid van Utrecht overtreft de hype en de toeristen die Amsterdam met zich meebrengt. Utrecht is bij uitstek een studentenstad én een bolwerk van vintage lovers. Wat vooral tot mooie dingen leidt als ze samen komen. Denk bijvoorbeeld aan initiatieven als de Kledingbibliotheek of de Duurzame Student. Ik werk dan ook graag samen met zulke organisaties om zo VinoKilo verder te ontwikkelen naar een nog duurzamer en creatiever concept! Oktober staat bovendien in het teken van ‘Fair Fashion’, waardoor er in Utrecht meerdere evenementen omtrent dit thema zijn en VinoKilo natuurlijk niet kan ontbreken. ‘Fair fashion’, of ‘eerlijke mode’ op z’n Nederlands, is iets waar ik echt voor sta en samen met andere initiatieven kunnen we eerlijke en duurzame mode in Nederland de standaard maken. Daarnaast weet ik uit ervaring dat Utrechters een goed festivalsfeertje wel kunnen waarderen, dus stond Utrecht sowieso al hoog op m’n lijstje!” Ook Ruth, 18-jarige studente, gaat vaker naar vintage winkels, maar dan voornamelijk naar kleine boetiekjes: “Ik vind het een super vet concept, want het is eigenlijk een grote vintage winkel.” 

Ontstaan

“VinoKilo begon net als veel innovatieve bedrijfjes klein in iemands woonkamer. Robin Balser, m’n Duitse collega, heeft een liefde voor vintage en besloot daarom met een paar vrienden in hun woonkamer in Mainz een Vintage Kilo Sales te houden. Met 400 bezoekers en dus een hele lange rij, was VinoKilo, zoals ze het evenement noemden, na z’n eerste editie al de woonkamer ontgroeid en begon het hele avontuur. Een jaar later zijn er negen evenementen georganiseerd, is 26.000 kilo vintage gekocht en staan we dus in Utrecht”, vertelt Natalia.

De kleding van VinoKilo komt van een vintage kleding groothandel. “Wij werken eigenlijk altijd samen met dezelfde vintage kleding groothandelaar. Deze man koopt z’n vintage bij verschillende bedrijven in en sorteert ze op kwaliteit en prijs. De ochtend van een evenement, als wij druk zijn met het opzetten van de kledingrekken, DJ-booth én wijnstalletjes komt hij met een grote truck binnen rijden. Op deze manier hebben we altijd een divers aanbod, variërend van jeans jackets tot crazy shirts en van bloemetjesjurken tot trenchcoats.”

Toekomstbeeld

VinoKilo is van plan om naast Utrecht ook in andere studentensteden als Nijmegen, Leiden en Eindhoven evenementen te organiseren. Daarnaast willen ze graag dat kleding kopen meer om de ervaring en positieve emoties draait en niet om het kopen zelf. “Kledingstukken dragen allemaal een verhaal met zich mee en doordat onze bezoekers onze kledingstukken kopen zetten ze het verhaal voort”, vertelt Natalia. “VinoKilo draait allemaal om ‘positieve consumptie’. De hedendaagse consumptie van de consument draait allemaal om snel, veel en goedkoop, ‘Fast Fashion’. Op onze evenementen willen wij dat onze bezoekers in alle rust kunnen genieten van onze vino en tegelijkertijd vintage items kunnen bekijken en kopen.”

Wij zijn in ieder geval erg benieuwd wanneer VinoKilo weer naar Utrecht komt!

Geef een reactie

[instagram-feed]