Muziek,  Kunst

Van orgel tot stof

Designstudio Gilthero staat met één been in Engeland en met het andere in Nederland. Het designduo, bestaande uit Sarah van Gameren (Nederland) en Tim Simpson (Engeland) wil geen eindproducten maken. Dat klinkt misschien wat vaag, maar wordt in de tentoonstelling ‘Geweven Muziek’ al snel duidelijk. De focus ligt voor Glithero op het moment dat iets wordt gemaakt. Eigenlijk willen ze oude ambachten weer nieuw leven inblazen, maar dan door er net een andere, nieuwe draai aan te geven.
Voor de tentoonstelling Geweven Muziek bracht Glithero twee vaklieden bij elkaar: orgelman Leon van Leeuwen en wever Wil van den Broek.

LRexpo (9 van 10)

Maar hoe brachten de designers deze vaklui dan bij elkaar? Om dat te begrijpen moet je eerst iets weten van weven en orgelmuziek draaien. Beide machines draaien namelijk een bepaald patroon op basis van ponskaarten. Voor orgels heet dat een orgelboek en voor de wever bestaan er weefkaarten. Deze kaarten bestaan uit een reeks platen die worden opgeslagen in een dik boek. Op de kaarten zijn gaatjes op een bepaalde manier geordend waardoor het orgelmuziek produceert of het weefgetouw een bepaalde structuur van de stof weeft.

Deze gaatjes zijn vergelijkbaar met de enen en nullen die informatie op je smartphone of laptop toveren. Maar dan ambachtelijker en meer tastbaar. Glithero leek het daarom interessant om van een ponskaart voor het orgel stoffen te maken. Wil van de Broek ‘kopieert’ daarom het eerder gedane vakwerk van zijn orgel-collega Leon. Op die manier maakt hij het orgelboek klaar voor het weefgetouw.

Op deze manier probeert Glithero een nieuwe draai te geven aan erfgoed. Immaterieel erfgoed eigenlijk. Want het vakwerk staat centraal in een strak gefilmde video die achterin de tentoonstelling te zien is.

De tentoonstelling is nog te zien tot 14 augustus.

 

Geef een reactie

[instagram-feed]