Festivalgekte

Le Guess Who? 2018: persoonlijke tips van de organisatie

UUT is fan van Le Guess Who?. Niet alleen haalt het muziekfestival elk jaar weer tientallen verrassende muziekacts naar Utrecht, ook staan deze geprogrammeerd op allerlei toffe plaatsen in de stad. Dit jaar zijn dat, naast de ‘standaard’ podia en (film)theaters, onder andere de Nicolaïkerk, het Centraal Museum, de Domkerk, de Janskerk en de Pastoe fabriek. Dit betekent wel dat het programma nogal, ehm, uitgebreid is en keuzes maken onvermijdelijk is. Om je opkomende fear of missing out bij dit idee te bedwingen, vroeg UUT aan de organisatie van Le Guess Who? wat jij dit jaar echt niet mag missen tijdens het festival, van 8 t/m 11 november.

Margriet Colenbrander – Zakelijk coördinator

“Wat Le Guess Who? Voor mij zo’n toffe (werk)plek maakt, is dat ik ieder jaar verrast wordt door nieuwe muziek én door de stad Utrecht. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik bij de eerste aankondigingen vaak niet meer dan tien acts ken, maar ik alweer zoveel nieuwe acts heb ontdekt als het festival begint – daar word ik echt blij van. En ook Utrecht verrast mij tijdens Le Guess Who? ieder jaar weer. Ik woon al tien jaar in deze stad, maar toch kom ik door Le Guess Who? altijd op plekken waar ik nog nooit ben geweest.”

“Qua muziek verheug ik mij op Sons of Kemet, Alabaster DePlume, Swamp Dogg, Serpentwithfeet, Art Ensemble of Chicago en Kelsey Lu. Dit zijn ook allemaal acts die ik aan het begin van dit jaar nog niet kende, maar wiens muziek ik nu regelmatig luister. Maar eigenlijk vind ik het ook altijd tof om gewoon een zaal in te lopen om te kijken wat je overkomt.
Waar ik ook zeker naartoe wil gaan is ‘Saâdane Afif presents Black Chords’ in de Nicolaïkerk, een installatie die het hele weekend te zien is in het Centraal Museum. Een bijzonder kunstwerk met zelf-spelende gitaren. Tot slot, zou ik UUT-lezers zeker aanraden om zich aan te melden voor Le Feast. Tijdens Le Feast kan je op de zondag van het festival brunchen bij een Utrechtse thuiskok met allemaal andere Le Guess Who?-bezoekers. Aangezien een groot deel van de Le Guess Who? bezoekers uit het buitenland komt, wordt dat ongetwijfeld een heel gezellig gebeuren.”

Jacob Hagelaars – Programmeur

“Waar ik misschien wel het meest naar uitkijk is BCUC (Bantu Continua Uhuru Consciousness), een groep uit Soweto (Zuid-Afrika) die muziek niet als een vorm van vermaak ziet, maar vooral als een instrument voor politieke en geestelijke bevrijding. Dat hoor je meteen; de levensvreugde en rebellie spat ervan af! Neem eens de tijd om het twintig minuten durende nummer ‘Moya’ goed te beluisteren en je weet dat dit een zowel hypnotiserende, intense als ook extreem dansbare én onvergetelijke show wordt.  Verder kijk ik uit naar Saul Williams. Hij is in de wereld van spoken word een levende legende, maar hier in Europa zullen veel mensen nog nooit van hem gehoord hebben, gek genoeg. Hij stond op de wensenlijst van twee van onze curatoren dit jaar; dat geeft al aan hoeveel invloed hij heeft op andere kunstenaars. Op Le Guess Who? gaat hij een eenmalige en totaal geïmproviseerde samenwerking aan met King Britt.”

Nick Liefhebber – Ontwerper artwork 2018

Kikagaku Moyo volg ik al een tijdje: Japanse psych rock met onder andere Indiase invloeden. Ik ben benieuwd naar de show, ik vind zowel het wat rustigere album ‘House in the Tall Grass’ als het wat experimentelere werk erg goed. Ze spelen een eigen show en ik ben ook benieuwd naar ‘Deep Fried Grandeur’, een samenwerking met Ryley Walker. Verder kijk ik ook uit naar Vive La Void, een nieuw, wat duisterder elektronisch project van de vrouwelijke helft van Moon Duo met nummers die zich langzaam opbouwen met fuzzy hypnotiserende synths.”

“Op Le Guess Who? spelen natuurlijk ook veel acts die ik niet vaak geprogrammeerd zie of niet ken. Ik gebruik de line-up dan ook als een lijstje om nieuwe muziek te checken. Zo ken ik Escape-Ism via de Le Guess Who? playlist op Spotify, waar ik ook heus wel eens het een en ander skip. Ik ben eens wat meer gaan graven in zijn werk en kan me niet voorstellen dat het geen toffe en entertainende show wordt. Gedreven, elektronisch, en een beetje arrogant… Volgens mij speelt hij met een minimale setup, maar een heleboel energie. Verder kijk ik ook uit naar Swamp Dogg, King Ayisoba, Art Feynman en Kojey Radical. Genoeg te zien dus dit festival!”

Hanan de Sain – Junior Programmamaker satellite events

“Toen ik Serpentwithfeet voor het eerst hoorde was ik direct geïntrigeerd. Hij heeft een unieke stem die door je heen snijdt, vooral in combinatie met de harmonieën. Op instrumentaal vlak maakt hij veelvuldig gebruik van intense, melancholische strijkcomposities. Als tegenhanger van die intensiteit zijn de drumcomputers juist ingetogen. Dit alles trekt mij mee in een andere wereld. Ik verwacht dat dit effect live alleen maar versterkt wordt. Nu staat Serpentwithfeet ook nog bekend om zijn indrukwekkende live performance, waar hij zichzelf totaal in kan verliezen. Hier kijk ik dus heel erg naar uit. Verder staat Swamp Dogg op Le Guess Who?: een 76-jarige soul-antiheld. Dit jaar heeft hij het genre getransformeerd op zijn album ‘Love, Loss and Auto-Tune’. Het staat vol met nummers die aanvoelen als klassieke soul, maar dan met auto-tune, synthesizers en drumcomputers. Het geheel geeft een herkenbaar en toch vervreemdend gevoel. Vooral op het nummer ‘Answer Me, My Love’ komt dit extra sterk naar voren. Samen met zijn bijzondere persoonlijkheid (tip: bekijk de videoclip van ‘I’ll Pretend’), maakt dit mij heel nieuwsgierig naar zijn show!”

“Naast het muzikale programma kijk ik ook erg uit naar een nieuw satellietprogramma dat Le Guess Who? dit jaar presenteert: ‘Untitled’. Artiesten die op Le Guess Who? 2018 staan presenteren in dit programma kunstprojecten, waar zij zich naast hun muziek mee bezighouden. Zo kun je een stadswandeling maken met Lonnie Holley, die kunst maakt van afval. Tijdens deze wandeling laat hij je kijken door zijn ogen en toont hij de schoonheid van ogenschijnlijke troep.’

Iris van Korven – Marketingassistent

“Misschien wel het mooiste album dat ik dit jaar heb ontdekt is ‘Keyboard Fantasies’ van Beverly Glenn-Copeland. Het verscheen al in 1986, maar werd vorig jaar opnieuw uitgebracht waardoor het plots een groter publiek bereikte. Het werd met alleen maar een synthesizer en drummachine opgenomen, maar klinkt zo rijk! En Glenn-Copeland’s stem is zo zacht en delicaat; daar kun je heerlijk in wegdromen. Als onderdeel van het ‘Untitled’-programma gaat hij ook in gesprek met de feministische activiste Hodan Warsame over zijn achtergrond als een transgender-artiest. Dat lijkt me een perfecte opening van een laatste festivaldag. Verder is een van onze curatoren deze editie Devendra Banhart, die naast Beverly Glenn-Copeland ook Vashti Bunyan uitnodigde. Als ik naga hoeveel ik luister naar folkheldinnen als Joni Mitchell en Judee Sill, is het bijna een schande dat ik nog nooit van Bunyan en haar muziek had gehoord. Met de prachtige Janskerk als setting voorspel ik een verborgen festivalparel!”

“Waar ik ook heel erg naar uitkijk is het optreden van The Scorpios, een van oorsprong Soedanese band die nu in Londen gevestigd is. Hun sound is geïnspireerd door traditionele Soedanese muziek, maar klinkt ook heel modern, is bij vlagen best wel psychedelisch en heeft zó’n goede groove. Ik zie nu al een stampvolle dansende Ronda voor me. Heerlijk. En of ik het de volle vier uur zou volhouden weet ik niet, maar waar ik hoge verwachtingen van heb, is het optreden van het Vlaamse Graindelavoix op zaterdagavond en -nacht in de Janskerk. Ik ken Graindelavoix van hun grillige uitvoeringen van oude muziek, en het bij vlagen dissonante en vervreemdende, vier uur durende stuk van Gesualdo gaat ongetwijfeld je mening over oude muziek veranderen.’

© afbeeldingen: Juri Hiensch en Tim van Veen

Le Guess Who? vindt plaats van 8 t/m 11 november 2018. Meer informatie vind je hier.

  • Schrijver
    Evelien van der Kooi

    Nuchtere Leeuwarder die haar hart verloor aan Utrecht en al haar mooie gevels. Afgestudeerd Film- en Televisiewetenschapper en nu manusje-van-alles; zolang het maar inspirerend en creatief is. Verslaafd aan film, media, kunst, cultuur en gekke dansjes doen.

deel je scheel


Film festijn

EROP UUT

Het is weer tijd voor een EROP UUT. Voor studenten komen de laatste deadlines in zicht en voor werkenden gewoon weer het weekend, genoeg reden om je hoofd even leeg te maken. Hier een overzicht van wat er te beleven valt in onze mooie stadje.
Muziek manie

In het hol van DeWolff

Op bezoek bij Electrosaurus Southern Sound Studio van Pablo van de Poel.
Weetjes Waanzin

Oh, oh, Oosterkade

De Oosterkade onder de loep.