Sync

SYNC #6 – TERUGBLIK

In het vernieuwde Kapitaal, waar het groen je om de oren vliegt verzamelt een creatief gezelschap. Illustratoren, sociaal ondernemers, initiatiefnemers, je kunt het zo gek niet bedenken. Creatief Utrecht kwam weer samen tijdens SYNC #6.

Maak kennis met elkaar onder het genot van de biologische versnaperingen van Gys en de Leckere biertjes. Als iedereen zijn plekje heeft gevonden is het tijd voor de pitches. De pitchers vertellen over hun initiatief en het vraagstuk dat ze deze avond willen bespreken. Er mogen verduidelijkende vragen gesteld en daarna schuift iedereen aan bij één van de drie tafels. Host en UUT-vriend Vincent luidt de gong en het brainstormen kan beginnen. De post-its vliegen over de tafel en brainfarts worden omgevormd naar realistische plannen.

Syr
Anne en Hester van restaurant Syr trappen af, bij restaurant Syr maak je kennis met de Syrische smaken en gastvrijheid, door (nieuwe) Utrechters. Na een onvoorstelbaar succesvolle crowdfundingsactie is er genoeg geïnvesteerd om Syr te verwezelijken. Maar: Hoe zorg je dat het enthousiasme blijft? Hoe zorg je dat Syr niet een op zichzelf staand project wordt, maar echt deel uitmaakt van het Utrechtse straatbeeld en het restaurant niet slechts een beperkte doelgroep bereikt? 

Tip 1: ‘Houdt de mensen betrokken die hebben geïnvesteerd, breng steeds nieuwe informatie naar buiten en laat mensen meedoen!’

Tip 2: ‘Laat iedereen zich welkom voelen, wat zijn Syrische eetgewoontes?’

Tip 3: ‘Leer terwijl je wacht, leer een vluchteling Nederlands of juist andersom.’

The Bakery
Max en Fabian van The Bakery zijn als tweede aan de beurt, The Bakery is een platenmaatschappij verdeeld in zeven afdelingen. Je kan zelf bepalen waarbij je ondersteuning nodig hebt. Het feit dat je niet gebruik hoeft maken van alle diensten die zij bieden maakt The Bakery uniek. Maar dat maakt het voor Max en Fabian extra ingewikkeld om overzicht te houden. Daarom de vraag; Hoe houd je een duidelijk, transparant overzicht van alle afdelingen? Niet iedereen los bellen en mailen, maar een meer gestructureerde manier van communiceren, hoe krijg je dat duidelijk?

Tip 1: ‘Gebruik één communicatiemiddel, zoals Slack of een andere overzichtelijke app.’

Tip 2: ‘Zorg voor een offline moment waarop wordt vergaderd, zo kan je werknemers beter motiveren en duidelijk communiceren.’

Tip 3: ‘Maak een simpel contract, waarop je uitspreekt wat jullie doen, visie en verwachtingen van de freelancers.’

New Dutch Connections
Hét netwerk voor jonge ambitieuze (ex-)asielzoekers New Dutch Connections vraagt zich af; Hoe kunnen wij onze ‘challenge’ zo goed mogelijk uitrollen? Hoe gaat dit viral? Wat uiteindelijk weer voor meer donaties moet zorgen van betrokken personen. De boodschap van NDC moet goed overkomen, hoe doe je dat? 

Tip 1: ‘Maak duidelijk waar NDC voor staat: vluchtelingen beter integreren in de samenleving’

Tip 2: ‘Bedenk goed via wie je geld binnen wil halen, waar zijn zij en hoe wil je dat geld binnen halen? Richt je op wat deze doelgroep belangrijk vindt.’

tip 3: ‘Hak de dingen die jullie doen in kleine stukjes, maak het tastbaar/concreet, waarom wil iemand hier geld aan geven? Maak het persoonlijk en tastbaar, dan heeft iemand er zelf ook een gevoel bij.’

Het was weer een avond vol frisse inzichten, lege flesjes bier en een hoop creatieve mensen. Maak jij Utrecht mooier met jouw initiatief en heb je een vraagstuk wat je zou willen pitchen? Twijfel niet en mail naar info@uut.nl.

Woensdag 1 juni zijn we weer terug en verwelkomen we Case, MDIBA en Konnektid. Kom langs bij Kapitaal en laat je creatief brein de losse loop. Tot dan!

Meld je aan via het Facebookevent, dan rekenen we op je, want de entree is vrij voor iedereen met een goed idee!

Foto’s bij dit artikel zijn gemaakt door host en UUT-vriend Vincent van der Velde.

Geef een reactie

[instagram-feed]